BMW R1200ST – erfaringer som eier av en bastard

Det er perfekt motorsykkelvær og min eller litt for neglisjerte sykkel får strekke litt på beina for tiden. BMW R 1200 ST er ikke ren rase, – ikke er det touring, og ikke er det ikke akkurat sport heller med  en heller rolig boksermotor. Det er trolig en del av forklaringen til at den ikke traff noen nisje.  – den ble produsert i tre år fra 2005 til 2007 og ble ingen suksess.

Fronten, som i en omtale ble beskrevet slik: «The front looks like a futuristic and alien interpretation of a mechanical baleen whale that has washed up on the beach. Complete with a front grill that just screams “Krill, feed me krill!”

Utseendemessig er erfaringene delte, spesielt fronten har fått hard «medfart» i kommentarfelt. Så hvorfor valgte jeg da denne «ugly duckling» og hva har erfaringene vært?

Grunnen til at jeg valgte sykkelen:

  • Sykkelen er høyt giret slik at man kan rulle, -rolig, i 100 km /t uten at man får følelse av symaskin mellom beina
  • God stabilitet og kjøreegenskaper, -føles trygg (selv om den ikke har spesielt sportslige kjøreegenskaper)
  • Drivaksel – ingen smøring, kjedestramming og annen «moro»
  • Behagelig å kjøre, og relativt OK vinbeskyttelse. Oslo Trondheim går uten at man blir for sliten
  • Tele-lever: BMW sin løsning for frontdemping gjør nedbremsing mer kontrollert og gjør at sykkelen «bukker» mye mindre ved hard bremsing.
  • Jeg synes faktisk den er pen…

Alt i alt har sykkelen svart til forventningene og er en god kjøremaskin.

Denne sykkelen er en 2006 modell, sykkelen var faktisk ubrukt (!) når den ble kjøpt i 2015 siden sykkelen har vært en utstillingssykkel hos BMW, i dag har sykkelen ennå ikke passert 10000 km og er i realiteten bare akkurat innkjørt.

I riktig lys og fra riktig vinkel synes jeg faktisk sykkelen er pen 🙂

Det jeg på forhånd var mest bekymret for var luft / oljekjølingen. Siden det ikke er kjølevifte skulle man tro at køkjøring i varmt vær fort kunne føre til overheting.  Jeg kan avkrefte at dette er problematisk, kjølingen har vært meget effektiv. Ved et par tilfeller med stillestående kø har temperaturen gått litt over midten på skalaen, men har fort gått ned igjen med bare litt bevegelse.

Om jeg ville jeg valgt samme sykkel igjen? Ja. Jeg tenker heller ikke å bytte med det første. Jeg har blitt glad i «bastarden» min.

Jeg vil allikevel for balansens sin skyld nevne noen svakheter med sykkelen:

  • Bremseforsterkersystemet er drevet av en elmotor som gjør at det høres ut som du starter en batteridrill hver gang du trykker bremsen, dette er veldig tydelig. Bremsene er eller ikke spesielt responsive.
  • Demperen bak kunne vært bedre
  • Bensinmåleren er av den typen som fort går i stykker, dette er imidlertid mulig å fikse, men krever et irriterende ekstra verktøybesøk siden dette ikke er lett å ordne selv.
  • Som med mange BMW, det trenges spesialverktøy for det meste.
Reise til jobben og avkobling i kombinasjon

Legg igjen en kommentar